Bure investerar i Xdin

2001-09-19 14:00

Bure investerar i Xdin Bure Equity AB förvärvar 35 procent av aktierna i Xdin AB. Bolagets verksamhet innefattar programvaror och tjänster inom områdena idé-, produkt- och processutveckling. Xdin kommer att ingå i Bures investeringsområde IT Solutions. Xdin är ett kunskapsföretag inom produktutveckling för framförallt fordonsindustrin och har expanderat kraftigt under de senaste åren. Huvudkontoret finns i Göteborg. Xdin har också verksamhet på andra orter i Sverige samt i USA. Bolaget omsätter ca 200 MSEK och har i dag ca 210 anställda. Genom att Bure inträder som aktiv ägare och tillför kapital kommer Xdin kunna fortsatta utvecklas mot att bli ett ledande företag inom sina verksamhetsområden. "Xdin är ett företag som sticker ut i mängden. Här finns en fräschör och ett nytänkande som på många sätt är unikt. Xdin har många av de ingredienser som Bure bedömer som väsentliga för att skapa verklig kundnytta och attrahera de bästa kompetenserna i dagens kunskapsföretag." säger Björn Boldt-Christmas, Senior Investment Manager, Bure. "Efter ett antal framgångsrika, expansiva år har tiden blivit mogen för Xdin att ta in en extern huvudägare. Bure med sitt imponerande track record inom den kunskapsintensiva industrin blir den perfekta partnern. Vi kommer tillsammans att utveckla bolaget mot förverkligande av de mål vi satt upp." säger Hans Norén, VD, Xdin AB. Inom investeringsområde IT Solutions finns sedan tidigare även Cygate, Dimension, Systeam, CR&T, Erda och Newmad. Göteborg den 19 september 2001 Bure Equity AB (publ) För mer information: Björn Boldt-Christmas, Bure 0705-88 76 85 Johanna Pettersson, Information, Bure 031-335 76 33 Hans Norén, VD, Xdin 0736-88 12 01 www.xdin.com www.bure.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/19/20010919BIT00540/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/19/20010919BIT00540/bit0001.pdf