Bure förvärvar Stark och Convenio från Citat

2001-04-26 12:25

Bure förvärvar Stark och Convenio från Citat Bure Equity förvärvar eventföretaget Convenio och filmproduktionsföretaget Stark av Citat. Genom förvärvet blir bolagen fristående och kommer under sina egna varumärken att få ökade möjligheter att växa inom sina branscher. Bolagen kommer att ingå i Bures investeringsområde Media & Information. "Med Bure som direkt huvudägare kommer Stark och Convenio att bättre kunna utveckla sina verksamheter och därigenom bli än mer konkurrenskraftiga. Bolagen kommer bättre att kunna ta till vara tillväxtmöjligheterna inom sina respektive nischer ", säger Per Lundgren, Investment Manager, Bure. Stark är ett av Sveriges ledande företag inom filmproduktion för reklam, information och Internet. Bland kunderna återfinns flera av Sveriges största företag och bolaget har en rad uppmärksammade produktioner bakom sig. Stark har också gjort sig kända för att tidigt nyttja ny teknik och har varit drivande inom t ex webcasting och digital produktion. Stark omsatte 44 MSEK år 2000 och har kontor i Stockholm och Göteborg. Convenio är ett av Sveriges ledande företag inom eventbranschen med inriktning mot stora möten såsom produktlanseringar, bolagsstämmor och kundaktiviteter. Convenio omsatte år 2000 43 MSEK och har kontor i Stockholm och Göteborg. För Citat innebär försäljningen en renodling av verksamheten som nu koncentreras till effektivisering av företags marknadskommunikationsprocesser genom tjänster och systemlösningar. Citat har ingått i Burekoncernen sedan 1996 och har utvecklats till Sveriges främsta bolag när det gäller tjänster och systemlösningar för effektivisering av företags marknads-kommunikation. Citat har cirka 270 anställda och kontor Stockholm, Göteborg, Västerås och London. Göteborg den 26 april 2001 Bure Equity AB (publ) För mer information: Benny Averpil, Finansdirektör 031-335 76 47 Johanna Pettersson, Informationsansvarig 031-335 76 33 www.bure.se www.stark.se www.convenio.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/26/20010426BIT00970/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/26/20010426BIT00970/bit0001.pdf